De elektrische Mercedes Sprinter is straks een serieuze optie

De elektrische Mercedes Sprinter is straks een serieuze optie

Op dit moment worden de meeste elektrische bestelwagens verkocht aan logistieke dienstverleners, zoals dat zo mooi heet. Ze zijn dan ook ideaal voor het bezorgen van pakketjes in stedelijke omgevingen.

Maar die elektrische bestelwagens zijn veel minder ideaal om als basisvoertuig voor campers te gebruiken. De actieradius, een mooi woord voor het rijbereik op een acculading, is in veel gevallen namelijk veel te weinig. Voorlopig althans.

Rijbereik elektrische camper nu vaak nog onvoldoende

Op dit moment hebben de grotere elektrische bestelwagens een actieradius van ongeveer 160 kilometer. Dat betekent dat je na hooguit 150 kilometer rijden de camper aan een laadpaal of snellader moet opladen. Bij een snellader houdt het laden meestal bij ongeveer 80 procent acculading op. Daarna zit er dus nog maar zo’n 120 kilometer aan elektriciteit in de accu, waarna je weer een snellader op moet zoeken en weer een half uur moet wachten. Zo nu en dan een (laad)pauze maar dit is voor de meeste camperaars natuurlijk onacceptabel. De genoemde afstanden gelden voor een bestelwagen zonder verhoogd dak, en niet beladen. Een volledig ingerichte buscamper heeft een nog kortere actieradius.

Goed nieuws

Maar er is goed nieuws: Mercedes komt komend voorjaar met een vernieuwde versie van de elektrische Sprinter. Met een aanzienlijk groter accupakket, en dus ook een veel grotere actieradius. Mercedes kondigde dit als volgt aan: “Onze eSprinter heeft een bereik van 485 kilometer onder reële omstandigheden – en dat is TÜV-getest!”. Dat belooft dus wat.

WTLP-actieradius

Normaal gesproken maken autofabrikanten eerst de WLTP-gegevens bekend. Hierbij bepaalt men aan de hand van een wettelijk voorgeschreven procedure het energieverbruik. Aan de hand van dat verbruik en de capaciteit van de accu is de actieradius eenvoudig uit te rekenen. Deze gegevens worden vaak ook nog eens gecontroleerd door onafhankelijke instanties. Mercedes deed het dit keer anders: het demonstreerde de actieradius van de eSprinter aan de hand van een lange proefrit, met een TÜV-inspecteur aan boord. De rit ging van Stuttgart naar München en terug.

Hoewel de testrit bedoeld is om als voorbeeld voor een logistiek bedrijf te dienen, is hij ook heel aardig representatief voor een camper. Het testvoertuig is namelijk een Sprinter met de lange wielbasis en een verhoogd dak. Helaas is hij maar met 200 kilo geladen. Gelukkig is het gewicht niet van al te grote invloed op het bereik van een elektrisch voertuig. Bij het afdalen zorgt dat gewicht namelijk weer voor extra veel teruggewonnen energie bij het afremmen op de motor.

Testrit

De testrit ging door de Schwäbische Alb, met een laagste punt op 210 meter hoogte en het hoogste op 785 meter. Een gebied dat qua hoogteverschillen te vergelijken is met de Ardennen en de Eifel. Hierbij werd maximumsnelheid van de geteste eSprinter begrensd op 90 km/u. Tijdens de testrit, die op 19 oktober plaatsvond, vertrok een testrijder samen met de TÜV-inspecteur vanuit Stuttgart en reed zonder oplaadpauze helemaal naar München en weer terug. De eSprinter reed in de stad, op landwegen en op de snelweg. De gemiddelde snelheid tijdens de testrit kwam uit op 73,5 km/u.

Actieradius ongeveer 500 kilometer

Volgens de TÜV had de eSprinter tijdens de testrit een energieverbruik van 21,9 kWh per 100 kilometer, gemeten over de totale afstand van 485 kilometer. Dat verbruik ligt aanzienlijk lager dan het verbruik van de veel kleinere Mercedes EQV (31 kWh per 100 km). Bovendien had de eSprinter na aankomst nog een resterende actieradius van zo’n 20 kilometer. Een actieradius van zo’n 500 kilometer dus. En dat is voor een camper prima te doen.

Ruim 800 kilometer met één keer onderweg opladen

Laten we er even van uitgaan dat een Mercedes eSprinter buscamper, die beladen richting de 3.500 kilo gaat, een actieradius van 400 kilometer haalt. Dat is bij vertrek met een volle accu. Als er onderweg één laadpauze wordt ingelast, waarbij de accu tot 80 procent wordt opgeladen (verder kan wel maar dat gaat veel langzamer) dan kun je nog een keer 360 kilometer rijden. Op één dag, met één laadpauze, haal je dan een afstand van ruim 800 kilometer. Daar kunnen we wel wat mee.

Komend voorjaar zal Mercedes de nieuwe eSprinter lanceren en maakt men de definitieve gegevens bekend. Goede kans dat er op de komende Caravan Salon al wat nieuwe buscampers op basis van de nieuwe eSprinter op ons staan te wachten.

Bron: Promobil

Read More 

Laat een reactie achter